“Rețeta” performanței“Livrarea a 2000 de unități Ford Trucks în România nu reprezintă pentru noi un simplu număr. Acest rezultat este un semnal concret de apreciere din partea clienților atât referitor la produse cât la serviciile pe care le oferim. Este de asemenea dovada unei munci extraordinare a echipei noastre si a tuturor celor implicați (furnizori, clienți, finanțatori si acționari). Avem în jurul nostru o comunitate care se formează, și care generează toată dinamica companiei. Toate strategiile noastre se bazează pe principiul că atunci când clientul are de câștigat, acest lucru se transformă în câștig și pentru companie. În acest scop încercăm să creăm zilnic oportunitatea de a maximiza valoarea adăugată pe care o putem oferi clienților noștri și să implementăm produse și servicii pentru a îndeplini acest obiectiv esențial pentru succesul nostru. Doar printr-un proces constant de îmbunătățire a serviciilor și a produselor pe care le oferim ca și companie, vom atinge, nu numai noua provocare de a livra 3.000 de vehicule Ford Trucks până la sfârșitul anului 2022 dar și de a oferi cea mai mare valoarea adăugată pentru clienții noștri. ” - Stefano Albarosa, CEO Cefin Trucks.
”Atingerea obiectivului de 2.000 vehicule Ford Trucks în România în timpul promis este o urmare firească a unei strategii comerciale și de brand atent urmărită în toate acțiunile noastre. Această strategie are în centru nevoile clienților noștri, si dorința de a adăuga plus valoare afacerii lor, prin alegerea companiei noastre ca partener și a brandului Ford Trucks ca produs. Obiectivul nostru este să menținem Ford Trucks în topul preferințelor clienților, acolo unde suntem deja lideri în segmente precum cel al vehiculelor de construcții si cele specializate, și să păstrăm trendul ascendent al cotei de piață. Ford Trucks a dovedit deja un raport calitate-preț foarte bun si flexibilitate în fața cerințelor pieței pe care Cefin Trucks o poate acomoda prin experiența pe care o are în servicii integrate”
Ieşirea din tipare a fost mereu dificilă. În primul rând, din punct de vedere psihologic. Dar mereu au existat „nebuni” frumoşi, care au sărit „gardul” şi au inventat sau au trasat noi direcţii, adoptate apoi de toată lumea. La fel se întâmplă şi atunci când vine vorba despre renunţarea la clasicul motor Diesel şi trecerea la carburanţi alternativi. E la modă să se vorbească despre electric, dar, cel puţin în domeniul transporturilor, acest mod de deplasare nu este unul viabil. Cel puţin nu acum.
În povestea de astăzi, „nebunii” sunt IVECO şi compania Ness Proiect Europe, o companie din România, care a decis că e momentul să facă o schimbare, atât în folosul propriei afaceri, cât şi pentru cei din jur prin amprenta pe care o lasă asupra mediului. Compania care activează în domeniul construcţiilor, transportând diverse agregate, a decis să achiziţioneze o flotă de 10 camioane IVECO STRALIS NP, alimentate cu CNG (Compressed Natural Gas), prima flotă de acest gen din România. „A fost o decizie îndrăzneaţă, venită după o lungă perioadă de studiu, de calcule. Din fericire, am găsit în IVECO un partener de încredere, am făcut aceste calcule împreună şi ne-au convins să facem acest pas, iar această achiziţie poate îi va încuraja şi pe alţii să îşi schimbe modul de gândire. Aceste camioane vor avea un impact mare asupra afacerii noastre, prin reducerea costurilor legate de consumul de carburant, şi unul mai mic asupra mediului înconjurător în comparaţie cu un
camion alimentat cu motorină. Compania noastră a avut mereu grijă faţă de mediu, fiind prima care a ridicat o hală verde.” , susţine Mihai Vaida, administratorul Ness Proiect Europe.
Putere egală, costuri mai mici
Cele zece camioane sunt echipate cu motoare „Cursor”, dezvoltă 460 de cai putere, au un cuplu de 2.000 Nm şi vor ieşi pe stradă începând chiar din această lună. Aşadar, IVECO STRALIS NP arată şi funcţionează ca un camion „clasic”. La fel, dar nu chiar... „Pentru funcţionarea cu CNG, modificările aduse camioanelor sunt minime, cele mai mari fiind cele legate de stocarea gazului sub presiune. Cele mai mari schimbări nu se văd însă cu ochiul liber. În comparaţie cu un motor Diesel Euro VI, IVECO STRALIS NP generează cu 99% mai puţine particule în suspensie(PM), cu 60% mai puţin dioxid de azot(NO2) şi cu 80% mai puţin CH4.
În plus, vorbim despre un motor mult mai silenţios, deşi este la fel de puternic. STRALIS NP este ideal pentru transportul pe distanţe scurte, autonomia sa fiind de 570 de kilometri. Toate acestea fără să se facă rabat din punct de vedere al confortului şoferului. Ba dimpotrivă, avem vibraţii mai puţine, zgomot mai mic! Şi o cutie automată extrem de uşor de folosit, inclusiv cu un modul de balans, pentru ieşirea din situaţii dificile. Pentru STRALIS NP, reviziile se fac la 90.000 de kilometri, aşadar şi timpul petrecut în service este mult redus. Nu vrei un camion care stă mult timp prin ateliere, în loc să producă.”, a mărturisit Radu Apostu, manager de produs la IVECO.
cu un plafon maxim de 500.000 de euro pentru fiecare companie. „În România, nu există în acest moment un program
„În ultimii 3 ani (perioada 2016 - 2018), parcul național auto al României s-a îmbogățit cu 2.417 autovehicule care funcționează cu CNG, într-un ritm relativ constant de creștere de 14% pe an.
Dintre acestea, numărul autovehiculelor comerciale (camioane și autobuze) este de 162, ceea ce reprezintă un procent de aproape 7%. Staţiile ITP sunt pregătite pentru a realiza inspecţia tehnică periodică a acestor vehicule, softurile au fost modificate, iar inspectorii ITP instruiţi.”, susţine George Dincă, directorul general al Registrului Auto Român. „De la an la an, IVECO produce tot mai multe vehicule comerciale alimentate cu CNG, deci oamenii şi-au dat seama că se poate şi altfel, atât din raţiuni economice, cât şi din raţiuni care ţin de mediu. Pentru un astfel de pas este nevoie însă de infrastructură, altfel acest mod de a transporta nu se poate dezvolta.”, a declarat Nicolo Vicenzo, Business Director IVECO pentru România, Cehia şi Slovacia.
A venit căldura, temperaturile sunt tot mai ridicate şi în sfârşit ne putem bucura de razele soarelui. Dar creşterea temperaturilor vine cu o mare problemă, cum duci copilul la şcoală cu sandviciuri cu ton în ghiozdan fără ca acestea să se strice? Lada frigorifică e prea mare, în torpedou nu aş fi avut curaj... Dar mi-a venit o idee! Iau un Volkswagen Crafter Furgon frigorific în teste!
I-am sunat pe prietenii de la @Volkswagen Autovehicule Comerciale şi mi-au dat o maşină care să „facă frig” până la şcoală. Şi m-am plimbat cu ea trei zile, cu sau fără sandviciuri la mine. La început, mă tot întrebam… Este, oare, cel mai recent Crafter doar o nouă dubă albă pe şosea? Cei de la Volkswagen spun un NU răspicat şi nu se referă doar la culoare. Primul lucru pe care l-am remarcat la această maşină este forma conică a caroseriei, menită să îi crească aerodinamicitatea şi, implicit, să îi scadă consumul. Apoi, în timp ce păşeşti spre ea, n-ai cum să nu remarci blocurile optice mari şi grila impunătoare. În ciuda dimensiunilor, acestea au un aspect elegant pentru o autoutilitară. De altfel, întreaga linie a lui Volkswagen Crafter are un „aer” de autoturism, nu de dubă, deşi ştim că germanii sunt ceva mai conservatori în această privinţă. Această maşină, deşi este una utilitară, are un aspect mai „omenesc” şi mai apropiat de vremurile în care trăim.
Confort și siguranță
La interior, aceeaşi senzaţie! Se simte „aerul” german de îndată ce deschizi portiera, acea sobrietate renumită a lor. Planşa de bord, instrumentele, culorile alese-toate „emană” o aparentă simplitate, dar, de fapt, este vorba despre eficienţă. Fiecare buton, fiecare manetă, fiecare ceas sunt la îndemâna ta, au fost gândite să fie la o întindere de mână distanţă.
De altfel, dacă ignori poziţia înaltă de condus, care îţi oferă o vizibilitate excelentă, şi oglinzile laterale uriaşe, ai putea avea senzaţia că eşti la volanul unui autoturism marca Volkswagen, nu a unei dube. Această senzaţie se accentuează la drum şi poţi uita foarte repede că rulezi cu o maşină care are o capacitate de încărcare de 14 metri cubi, peste o tonă sarcină utilă-versiunea condusă de mine, nu cu un Volkswagen Golf.
Maşina este echipată cu aer condiţionat semiautomat, iluminat interior cu LED-uri (foarte puternice, apropo), semnalizatoare laterale tot cu LED, sistem infotainment cu conectare a telefonului prin Bluetooth, prize USB, nenumărate spaţii de depozitare şi suporturi pentru pahare etc-toate îţi fac viaţa mai frumoasă la bord. Evident, dacă îţi doreşti mai mult de atât, poţi să îţi dotezi maşina cam cu orice, lista opţionalelor fiind aproape infinită. Pilot automat adaptiv, faruri LEG, display color, sistem infotainment cu touch-screen, navigaţie, cameră pentru mersul cu spatele, senzori de lumină şi de ploie, aer condiţionat automat, scaune încălzite, scaun cu pernă de aer etc! Însă chiar şi în versiunea condusă de mine, fără toate „nebuniile”, viaţa la bord este cât se poate de plăcută chiar şi în cazul unui Crafter mai puţin echipat.
Aşa ar şi trebui să fie dacă lucrezi 8-10 ore pe zi într-o astfel de maşină! Te simţi bine, dar şi siguranţa are importanţa ei, iar germanii nu s-au „jucat” aici. ABS, ESP, ASR cu diferenţial blocabil EDL, asistent la plecarea din rampă „Hill Start Assist”, sistem de frânare „Multi Collision Brake”, sistem de frânare hidraulic cu circuit dual şi amplificator vacuum, semnalizarea frânărilor de urgenţă, asistent la vânt lateral „Cross Wind Assist” şi multe altele. Iar eforturile producătorului german au fost răsplătite şi se reflectă în distincţia pe care Volkswagen Crafter Furgon a primit-o:„INTERNATIONAL VAN OF THE YEAR 2017”!
La drum... lung
Motorul de 2.0 litri Euro 6, 140 de cai putere şi un cuplu de 340 Nm îşi face bine treaba, fiind „împerecheat”, în cazul versiunii testate, cu o cutie manuală cu şase trepte. Primele trei trepte sunt scurte pentru a uşura demarajul cu maşina încărcată, iar următoarele trei permit schimbări mai lungi, atunci când te „aşezi” la drum. Este disponibilă şi o cutie automată cu 8 trepte, dacă vrei să stai şi mai comod. Dacă tot vorbim despre motoarele care echipează Volkswagen Crafter, trebuie spus că există şi propulsoare de 102 cai putere, 122 şi 177, acesta din urmă fiind montat pe varianta 4MOTION. După trei zile de plimbare, circa 200 de kilometri parcurşi urban şi extraurban, inclusiv pe autostradă, am reuşit un consum mixt de 9,2 litri/100 de kilometri, pentru reducerea consumului fiind foarte utile indicatorul pentru schimbarea treptelor de viteză şi sistemul Start/Stop.
Pentru o încărcare mai uşoară şi mai rapidă, în cazul versiunilor Crafter echipate cu tracţiune faţă, pragul a fost coborât cu 100 de milimetri, iar uşa culisantă are o deschidere de 1.311 de milimetri. Bine, în cazul meu era blocată, fiind vorba despre o autoutilitară frigorifică. Volkswagen Crafter Furgon se mai laudă şi cu cea mai mare înălţime a compartimentului de marfă, de 2.196 de milimetri, fiind disponibile trei versiuni de lungime şi trei de înălţime.
Şi, dacă vă făceaţi griji, sandviciul a ajuns la şcoală rece ca-n frigider. Bine, şi caietele sau cariocile... L-am lăsat fericit în faţa şcolii, aveam cea mai „cool” maşină dintre toţi părinţii. După câteva zile, şi-a dorit o bicicletă nouă, mai mare, iar sora lui a vrut o trotinetă. Ghiciti cu ce maşină am mers să le cumpăr!
Încet-încet, lumea întoarce spatele unuia dintre „copiii” săi, motorul Diesel. Europa, în mod special! Regulile pe bătrânul continent sunt tot mai stricte, iar autorităţile europene se străduiesc din răsputeri să scoată din oraşe, cel puţin, aceste motoare. Nu este deloc simplu, nu se va întâmpla peste noapte, dar direcţia este dată deja. Deocamdată, transporturile naţionale şi internaţionale nu vor fi foarte afectate, dar cele regionale şi, în special, cel local... da!
Restricţiile de circulaţie pentru maşinile echipate cu motoare Diesel, limitarea nivelului de poluare fonică, taxele şi suprataxele, toate îi „împing” pe producătorii de vehicule să caute alternative. Unii dintre ei n-au fost nevoiţi să caute prea departe, cum este IVECO. Ei au fost doar până la „Arhivă”, au suflat praful de pe dosarul pe scria „CNG” şi s-au apucat de treabă, căci deţin tehnologia motoarelor alimentate cu Gaz Natural Comprimat de vreo două decenii.
Dar ce este acest CNG? Pe scurt, este gazul natural extras din zăcămintele aflate în subteran, el fiind transportat prin conducte până la casele noastre, la aragaz. Dintre toţi combustibilii fosili, CNG este cel mai puţin poluant, arderea fiind aproape completă. Drept urmare, particulele care rămân în urma unei maşini care funcţionează cu CNG sunt mult reduse, chiar şi cu 95%.
Aşadar, mai puţine emisii de monoxid şi dioxid de carbon, oxizi de azot(cancerigeni), dar şi un mod de funcţionare mult mai silenţios. Toate aceste caracteristici îl transformă în candidatul ideal pentru viitorul titlu de „campion” al transportului urban.
Moștenirea Natural Power
Revenind la IVECO, după ce anul trecut am realizat un drive-test cu STRALIS NP (https://infocamioane.ro/2018/08/05/iveco-stralis-np-poate-schimba-mentalitati/), am vrut să cunosc şi vedeta transportului urban, IVECO DAILY. Am ales, din nou, versiunea NP(Natural Power), ca să vedem cum se descurcă „alternativa”.
Recunosc că testul de anul trecut cu STRALIS NP a reuşit să îmi schimbe părerea despre motoarele alimentate cu CNG, aşa că, de data aceasta, am pornit la drum mult mai încrezător. Primele lucruri pe care le-am observat la maşina testată au fost jantele şi grila radiatorului, toate vopsite în albastru dintr-un motiv extrem de simplu: pentru a sublinia că avem de-a face cu o maşină diferită faţă de celelalte de pe stradă. Şi, de ce nu, că avem de-a face, probabil, şi cu un şofer diferit faţă de ceilalţi, unul mai responsabil, mai grijuliu.
Din exterior, dacă ignori inserţiile albastre şi autocolantele, evident, pare un DAILY obişnuit, dar cu puţină atenţie poţi remarca sub maşină cele trei compartimente ale rezervoarelor de gaz, câte unul pe fiecare latură şi unul în spate. Din interior nu-ţi dai seama chiar deloc până nu învârţi cheia în contact şi constaţi... liniştea. Fără „cloncănitul” de motor Diesel, fără scuturături şi vibraţii, motorul de 3.000 de centimetri cubi a pornit liniştit, de parcă nici nu era acolo.
Cum arată o călătorie liniștită... în România
N-am zăbovit şi am pornit la drum, dornic să o descopăr. Versiunea condusă de mine era echipată cu o cutie de viteze automată cu 8 trepte HI-MATIC, aşa că am selectat „Drive” şi am părăsit curtea IVECO. Am nimerit direct în „iadul” oricărei maşini, o şosea de centură plină de gropi, şanţuri şi extrem de aglomerată. Deh, era vineri! Ştiţi cum sunt abuteiajele astea, stai câte 10 minute pe loc, apoi, fără nicio logică se pleacă în trombă de pe loc, iar dacă nu eşti atent sau nu te ajută maşina, rămâi „de căruţă” şi te înjură toată lumea. În mod surprinzător pentru un vehicul comercial de şapte metri lungime şi vreo 2.600 de kilograme, putem vorbi chiar despre porniri sportive la IVECO DAILY NP, în special dacă ai selectat modul „Power” al cutiei.
Dacă nu vrei astfel de porniri, modul „Eco” e ca şi cum ai sta în şezlong pe o plajă din Grecia. Cutia schimbă extrem de fin, de parcă ai transporta mereu doar ouă, nu vrea să te deranjeze, nu vrea să ştii că există, iar motorul de 140 de cai putere abia atinge 1.200, 1.300 de rotaţii pe minut. Este exact ceea ce ai nevoie când „arzi gazul” în aglomeraţie, bară la bară. Şi dacă tot e linişte în maşină, poţi să te aşezi mai bine în scaunul cu pernă de aer, să laşi jos cotiera şi să asculţi nişte muzică. Sau ce vrei tu, chiar şi basme, căci sistemul de infotainment din DAILY se poate conecta la telefonul tău prin Bluetooth sau diverse tipuri de mufe. Sau poţi bea cafea, apă sau suc din paharele şi sticlele pe care le poţi aşeza în numeroasele suporturi speciale aflate pe consola centrală şi în portiere. Iar dacă eşti în urmă cu actele şi nu pare că te vei mişca prea curând de pe loc, poţi să transformi spătarul scaunul din mijloc într-un mic birou, vei avea chiar şi un clipboard la îndemănă, şi să te apuci de completat foi de parcurs, avize, facturi etc.
Nu-ţi vor zbura nici foile, căci nu va trebui să stai cu geamul coborât. Setezi temperatura dorită a sistemului de climatizare automată, apeşi butonul „Auto” şi gata. Îţi vezi liniştit de ale tale, oricare ar fi ele. Şi după mult timp
petrecut în coloană, vei descoperi plăcerea de a conduce. Scaunul cu pernă de aer şi multe reglaje „face toţi banii”, mai ales pe şoselele noastre, şi absoarbe toate şocurile. Versiunea testată avea pe puntea spate suspensie cu foi de arc, aşa că a fost ceva mai săltăreaţă la denivelări, dar asta şi pentru că maşina nu era încărcată!
Sigur pe mașina ta
Opţional, DAILY NP poate fi echipată cu suspensie pneumatică pe puntea spate. La capitolul ţinută de drum, stă foarte bine, cu o direcţie precisă, ruliu mic şi zgomot interior redus chiar şi la mersul pe autostradă, cu o viteză de 110-120 km/h pe pilot automat. Şi dacă tot vorbim despre drum, trebuie să vorbim şi despre sistemele de siguranţă. Dincolo de airbag-uri şi ABS, IVECO a implentat în dotarea standard pentru toate versiunile sistemul ESP 9, care înglobează cele mai noi tehnologii din domeniu. El include EBD(Electronic Brake Distribution), ASR (Anti Slip Regulator), Hill Holder, HBA (Hydraulic Brake Assist), LAC (Load Adaptive Control), TSM (Trailer Sway Mitigation), RMI (Roll Movement Intervention) şi ROM (Roll Over Mitigation).
În ciuda dimensiunilor sale, IVECO DAILY frânează excelent datorită sistemului cu discuri ventilate şi pentru roţile din spate. Am aflat şi eu asta, dar şi şoferul unui autoturism
mult prea grăbit pentru a da prioritate într-o intersecţie din Capitală...
La capitolul opţionale, discuţia este şi mai lungă. Poate fi dotată cu sistem de alertare în cazul părăsirii benzii de mers, frânare automată de urgenţă, cameră pentru mersul cu spatele, pilot automat adaptiv, tabletă integrată cu funcţie de „oglindire” a telefonului şi multe altele.
Cu un spaţiu de încărcare de 16 metri cubi, această dubă poate căra mult. Foarte mult, dar este limitată legal la o masă maximă admisă de 3.500 de kilograme. Aşadar, sarcina utilă pentru drumurile publice este de aproximativ 900 de kilograme.
Testul de consum - momentul adevărului
În ceea ce priveşte consumul, după trei zile de condus în regim de oraş, autostradă şi drumuri naţionale, acesta a fost de 12 kilograme de gaz la suta de kilometri. La un preţ de 4,2 lei pentru un kilogram putem trage concluzia că fiecare sută de kilometri parcursă a costat sub 50 de lei.
Comparativ cu un model clasic, cheltuielile legate de consumul de carburant sunt cu 10-15% mai mici.
La fel şi costurile legate de întreţinerea maşinii. Versiunea testată avea rezervoare de gaz cu o capacitate de 246 de litri, la care se poate adăuga, suplimentar, un rezervor cu 30 de litri. Mai avem şi un rezervor de benzină de 14 litri pentru situaţii de urgenţă sau porniri la -15 grade, aşa că, per total, autonomia autoutilitarei este de aproximativ 500 de kilometri. Este foarte adevărat că, deocamdată, numărul staţiilor de alimentare cu CNG este mic în România, aşa că IVECO DAILY NP nu se pretează pentru cursele lungi, dar tocmai asta e ideea. DAILY NP vine ca o soluţie pentru transportul urban, cu cheltuieli mai mici şi un aer mai curat.
Cefin Trucks, unicul importator și distribuitor al brandului Ford Trucks în România, anunță livrarea primului F-MAX (“Camionul Anului 2019”) către VESNA GS. Modelul este un F-MAX 1850 T automat, cu intarder, kit de basculare și climă în staționare. Compania VESNA GC, care se ocupă cu comerțul și distribuția de acumulatori auto, are în plan achiziția a două noi vehicule similare, în viitorul apropiat.
“Lansarea F-MAX în România, în octombrie 2018, a adus pieței românești vârful de lance existent în segmentul de capete tractor la nivel internațional. Mai mult decât atât, pentru a veni in sprijinul clienților noștri, F-MAX are cel mai accesibil preț de pe piată și
este disponibil, în varianta standard, cu toate opționalele de confort pentru șofer, în valoare de aproximativ 4.500 de euro”, spune Stefano Albarosa, fondator și CEO Cefin Trucks. “De la lansare și până acum am înregistrat deja 30 de unităti contractate, iar livrarea către VESNA GC din Cluj inaugurează drumul către success al F-MAX în România. Performanțele sale recunoscute au facut să avem un bilanț atât de bun al comenzilor în doar patru luni de prezența a sa pe piata locală, în contextul în care decizia de cumpărare a fost facută pe baza prezentării de produs și a vizionării statice a vehiculului, la evenimentele de prezentare a acestuia, neavând unitați pe stoc sau disponibile pentru demo în această perioadă”.
“Colaborarea noastră cu Cefin Trucks a început în vara lui 2018, când am comandat și ne-a fost livrat primul nostru model marca Ford, 1848T XHR. Ne-a fost clar înca din acel moment că avem în echipa Ford un partener de încredere, pe termen lung, care ne poate susține în planurile de dezvoltare a afacerii și de livrare a unor servicii la cel mai înalt nivel de calitate și promptitudine. În decembrie 2018, când ne-am dorit completarea flotei noastre, ne-a convins detașat configurația F-MAX cu un număr important de opționale incluse în preț și leasingul operațional cu UCL FM”, declară Robert Szekely, administratorul Vesna GC.
Desemnat de 23 de membri ai juriului din 23 de țări „Camionul Anului 2019”,F-MAX vine cu o cabină spațioasă, de 2,5 m lățime, podea complet plată și înălțime internă de 216 cm. Bordul are un design de tip cockpit, toate funcțiile fiind ușor accesibile. Sentimentul de spațiu generos oferit de cabină este completat de câteva soluții inovatoare, precum dulapuri de stocare cu capace stil avion sau patul de sus cu un unghi de pliere de 90 de grade. Noua cabină este foarte silențioasă, iar treptele de acces sunt complet etanșe la apă și praf. Scaunul șoferului are o gamă de ajustare de până la 260 mm, tapițerie din material respirabil de înaltă calitate și design ergonomic pentru un suport lombar optim. Noul F-MAX este echipat cu un motor Ecotorq de 500 CP și 2500 Nm, cuplat la o transmisie automată ZF cu 12 trepte, care dispune și de moduri de condus, precum Eco și Power. Aerodinamica superioară, calibrarea sistemului de propulsie și caracteristicile tehnice asigură o reducere a consumului de 6% față de modelele anterioare. Costurile de întreținere sunt și ele mai mici cu până la 7%. F-MAX oferă o gamă generoasă de sisteme de asistență, printre care se numară Adaptive Cruise Control, Predictive Cruise Control (Max Cruise), Advanced Emergency Brake System, Hill Launch Assist, Lane Departure Warning sau Electronic Stability Control.
Într-o lume a SUV-urilor, şi acestea tot mai mici şi mai rotunjite, e greu să mai găseşti o maşină care să te reprezinte. Mai ales când ai 1,90 şi 100 de kilograme... O alternativă pentru cei ca mine, care încă mai caută masculinitatea la o maşină, a rămas pick-up-ul. Maşini mari, impunătoare, tip „cărămidă”, aşa cum îmi place. Dar şi acestea au minusurile lor, deşi eu nu le consider aşa. Nu sunt nici prea elegante, nici prea confortabile. E normal, sunt maşini construite pentru muncă, aşa că producătorii s-au concentrat pe alte aspecte. Poţi foarte bine să mergi cu ea la munte, poţi să cari materiale de construcţie, laptele de la stână sau paiele pentru cai, dar nu prea îţi vine să te afişezi cu ea în parcarea unui club de fiţe din nordul Capitalei sau în Centrul Vechi. Mă rog, eu n-aş avea o problemă...
Ei bine, exact pe acest segment l-a ţintit Mercedes-Benz cu pick-up-ul său X350 d, motor V6! „Să fie bestie, dar să fie una elegantă!”, şi-or fi zis, probabil, şefii companiei germane.
Şi le-a ieşit... Am luat maşina într-o vineri dimineaţă, mă aştepta în parcare, la „încălzire”. Primul lucru pe care l-am remarcat a fost zgomotul motorului. „Ronţăia” cuminţel în cuşca lui, dar avea ceva ascuns în „glas”, doar că nu îmi dădeam seama prea bine ce. Am dat repede uitării „ronţăitul”, de îndată ce am urcat în maşină şi am închis portiera după mine.
M-am uitat repede peste acte şi mi-a sărit în ochi greutatea maşinii. Eh, la 2.300 de kilograme, numai rapidă nu e!
Aveam să îmi înghit vorbele 20 de secunde mai târziu, imediat după ce am ieşit din curtea reprezentanţei. Am călcat acceleraţia şi am apucat să clipesc o singură dată. Când am redeschis ochii, circulam cu mult peste viteza legală. Ştiu, e un autodenunţ, dar e unul cu zâmbetul pe buze! Aaaa, deci asta era cu „ronţăitul”! Bine, au mai fost nişte indicii pe care le ignorasem: faptul că vitezometrul se opreşte la 260 de kilometri pe oră şi că în punctul cel mai de sus al său, acolo unde indicatorul stă perfect vertical, viteza arătată e de 120 de kilometri pe oră, nu 80-90 ca la alte pick-up-uri! Dacă tot vorbim despre motor, haideţi să vă dau câteva cifre. Are o capacitate cilindrică de 2.987 centimetri cubi, şase cilindri în V, 258 de cai putere şi un cuplu de 550 Nm disponibil pe o plajă extrem de largă, cuprinsă între 1.400 şi 3.200 rpm. Drept urmare, X350d atinge „suta” în 7,9 secunde, viteza maximă fiind limitată electronic la 205 km/h. V-am spus că am apucat să clipesc o singură dată?! Chiar dacă „suratele” din clasa X au motoare concepute împreună cu Nissan, versiunea X350d este echipată cu un motor cu sânge pur german. La fel şi cutia 7G-Tronic, puterea fiind transmisă la roţi de sistemul Mercedes-Benz 4matic! Tracţiunea 4x4 este permanentă şi este uşor de înţeles de ce.
În acest mod, treptele de viteză sunt schimbate pe la 1.200 de turaţii, iar motorul este ţinut în frâu cu multe lanţuri. Modul Confort este cel care se activează atunci când porneşti maşina şi este „calea de mijloc” între Eco şi Sport. Adică „lesa” e ceva mai lungă, dar tot legat e câinele. În modul Sport, lucrurile se schimbă radical. Treptele de viteză sunt schimbate aproape de linia roşie, iar motorul V6 rupe „lanţul”. Şi nimic nu îi stă în cale un rottweiler nervos, scăpat din lanţ. Nu ştiu exact ce a fost în capul inginerilor Mercedes-Benz, dar modul acesta Sport este o nebunie, o „dileală”, cum ar spune un prieten. Cu atât mai mult cu cât vorbim despre un pick-up!
Geamurile spate sunt şi ele electrice, cu o tentă fumurie, deci „comorile” vor fi protejate de razele puternice ale soarelui. Butoanele din habitaclu sunt elegante, mai degrabă specifice unui SUV premium, fiind extrem de plăcute la atingere. Singurul buton care nu arată premium şi aduce aminte de Nissan Navara este cel care comandă sistemul de tracţiune. Cum vă spuneam, la X350d, tracţiunea 4x4 este permanentă, cu o distribuţie de 60 la 40 în favoarea punţii spate, dar se poate trece în mers, până la viteza de 100 km/h în modul 4H, unde distribuţia este împărţită egal, 50-50.
Pentru situaţii dificile, se poate activa modul 4L, cu reductor. Pentru acest mod, este nevoie de oprirea vehiculului şi trecerea manetei cutiei de viteze în poziţia N. În partea de jos a habitaclului, proiectanţii Mercedes-Benz au păstrat “aerul” de pick-up, folosind plastic mai dur. La capitolul siguranţă, avem din nou atuuri de SUV. Airbag-uri peste tot, sistem de avertizare în caz de coliziune, ESP, Hill Descent Control, Hill-Start Assist, sistem de avertizare pentru părăsirea benzii de mers(volanul vibrează, iar roţile de pe partea opusă benzii spre care te îndrepţi frânează uşor, practic maşina trage înapoi către banda corectă), sistem de recunoaştere a semnelor de circulaţie etc. Un alt mare plus al X350d sunt farurile cu LED, care asigură o vizibilitate excelentă în orice condiţii. De altfel, Mercedes-Benz X-class este unul dintre puţinele pick-up-uri din istorie care au primit 5 stele la testele EuroNCAP, oferind un grad de protecţie de 90% pentru adulţi, 87% pentru copii şi 80% pentru pietoni, în ciuda capotei uriaşe.
Dacă tot vorbim despre scaune, trebuie spus că în X350d se stă foarte confortabil. Scaunele din faţă sunt încălzite şi au o susţinere laterală excelentă, fiind plăcute la drum lung şi eficiente în offroad, unde, în mod normal, te cam dai de toţi pereţii. Locurile din spate sunt surprinzător de încăpătoare, dar şi de confortabile. Nu stai ca într-o limuzină, dar un om de dimensiunile mele călătoreşte mai mult decât decent, deşi scaunul şoferului era dat aproape la maximum în spate. De obicei, într-un pick-up, pe locurile din spate „stai ca în autobuz”. Pentru copii sunt de-a dreptul ideale, cum aveam să aflu după un drum la munte. Poziţia banchetei este mai înaltă faţă de scaunele din faţă, aşa că vizibilitatea este excelentă pentru ei. Au încăput fără probleme două scaune pentru copii, iar între ele a rămas suficient loc pentru o bonă filipineză, dacă aveam.
Ţinuta de drum nu este specifică unui vehicul utilitar, căci Mercedes-Benz a decis să nu folosească celebrele foi de arc pentru puntea spate, ci o suspensie multilink, mult mai confortabilă. Fiind un pick-up totuşi, trebuie să vorbim şi despre benă. Suprafaţa de încărcare are o lungime de 1.587 de milimetri şi o lăţime de 1.560 de milimetri, capacitatea maximă fiind de 1.042 kilograme. Capacitatea de tractare este şi ea impresionantă, în cazul acestei versiuni fiind de 3.500 de kilograme. În sfârşit am găsit o maşină al cărei “portbagaj” nu mai pune probleme! Poţi să îţi pui schiurile, săniile copiilor, geamantanele, sacii de cartofi, borcanele de murături şi chiar un căţel uriaş de pluş fără să te mai întrebi unde vor încăpea. Nu glumesc! În benă mai putem găsi sisteme de ancorare, dar şi o priză electrică extrem de utilă când călătoreşti cu o ladă frigorifică la tine, de exemplu.
Şi toate vor fi în siguranţă, căci versiunea testată avea un capac cu braţe hidraulice. La capitolul consum, după 500 de kilometri străbătuţi pe şosea şi pe lângă, acesta a fost de 10 litri la suta de kilometri, mai mult decât decent pentru o asemenea maşină. Preţul unui X-class V6 pleacă de la aproximativ 46.000 de euro, dar, datorită opţionalelor, versiunea testată de mine are un preţ de circa 60.000. Ca o concluzie, versiunea aceasta a clasei X îţi oferă ceva ce nu multe maşini o fac! Vezi un deal sau un munte şi vrei să urci pe el? Poţi să o faci! Vrei să cari lemne, pietre, butoaie cu brânză sau lapte de la stână? Poţi să faci şi asta! Vrei să fii elegant, impunător şi să întorci priviri? O vei face liniştit! Se cheamă libertate! Le-aş face,totuşi, o recomandare celor de la Mercedes-Benz: să scoată „casetofonul”, V6 face toată muzica! Mai ales cu geamul deschis...
Când mergi în Sport, sunt două variante. Ori râzi în hohote, ori te ţii bine de volan şi te rogi. Eu am trecut prin ambele emoţii, dar în ordine inversă. Iniţial, mă rugam să ţină frânele, dar după ce am văzut că oprirea unui mastodont nu e o problemă atunci când ai frâne cu discuri ventilate faţă-spate, am izbucnit în râs. S-or fi uitat ciudat la mine câţiva, dar zău dacă mă mai interesa! Mai există şi modul Offroad, conceput special pentru teren accidentat, un mod care gestionează perfect puterea când te aventurezi pe lângă drum. În offroad, fluxul de putere trebuie să fie liniar, iar schimbarea vitezelor să nu se facă tocmai când ţi-e lumea mai dragă. În modul Manual, îţi faci de cap cum vrei tu. Schimbarea treptelor de viteză se face de la padelele aflate în spatele volanului, iar distracţia este asigurată. Uiţi repede că eşti într-un pick-up şi te simţi ca un pilot de curse. La interior, cei de la Mercedes-Benz au folosit materiale de calitate şi tehnologii de ultimă generaţie. Primele care ies în evidenţă sunt gurile de ventilaţie, atent lucrate şi cu inserţii cromate, şi ecranul multimedia uriaş cu touchpad, de 8,4 inch. Acest ecran este extrem de util mai ales la mersul cu spatele, căci pe el sunt afişate imaginile celor patru camere amplasate pe maşină, camere care oferă imaginea 360 de grade în jurul vehiculului. Împreună cu avertizările senzorilor de parcare faţă-spate, este aproape imposibil să nu te descurci cu parcatul, în ciuda dimensiunilor impresionante. Un alt ecran color aflat între ceasurile de bord îţi furnizează toate informaţiile necesare despre călătorie, consum, intervale de service etc. Scaunele, planşa de bord şi volanul sunt îmbrăcate în piele artificială şi îi conferă maşinii un aer extrem de elegant.
Numărătoarea inversă a început pentru ediția din 2019 a Raliului Dakar, cel mai dificil maraton de off-road din lume. Raliul va începe în orașul Lima din Peru, America de Sud și va avea loc între 6 și 17 ianuarie 2019. VDR Truck Racing, echipa belgiană susținută de Ford Trucks, va concura și în acest eveniment. Echipa ii reuneste pe Yves Rutten si Peter Van Delm, care vor fi in cursa cu vehiculele Ford Trucks pentru prima data.
Ford Trucks și echipa belgiană VDR Truck Racing și-au unit forțele pentru a dezvolta două camioane ce vor concura în cea mai dificilă cursă din lume. Vehiculele trimise de Ford Trucks la Raliul Dakar din 2019 au fost proiectate cu sprijinul inginerilor Ford Trucks, în timp ce echipamentul de curse a fost fabricat în atelierul VDR Racing din Belgia. Camioanele au fost apoi asamblate de
inginerii Ford Trucks și echipa tehnică VDR Truck Racing, înainte de a fi testate în condiții reale pentru a le pregăti pentru cea mai dificilă cursă din lume. În timp ce continuăm să creștem ca marcă internațională în Orientul Mijlociu, Africa și Europa,
"Ford Trucks susține sporturile cu motor din întreaga lume”
Vicepreședintele Ford Trucks, Serhan Turfan, explică sprijinul acordat de Ford Trucks pentru sporturile cu motor ce se desfasoara la nivel global. "Fiind unul dintre cei mai mari producători de pe piața mondială a vehiculelor utilitare grele, Ford Trucks combină experiența de 60 de ani de producție a camioanelor cu capacitatea de a dezvolta produse care să răspundă cerințelor pieței
În timp ce continuăm să creștem ca marcă internațională în Orientul Mijlociu, Africa și Europa, investim și susținem motorsporturile. Ca atare, am colaborat cu VDR Truck Racing începând din anul 2016.
În cadrul acestui parteneriat, vehiculele Ford Trucks vor concura pentru prima dată în Raliul Dakar. După ce am supus vehiculele noastre testelor care imită condițiile din cursa, suntem încrezători că puterea și durabilitatea lor vor contribui la reusita în Raliul Dakar. Suntem foarte bucuroși să colaborăm cu VDR Truck Racing, o echipă cu succes la nivel mondial. VDR Truck Racing și-a pus încrederea în Ford Trucks pentru a participa la cea mai dificilă cursă din lume cu vehiculele noastre și le dorim succes ".
In afara de cele doua camioane, Ford Trucks va oferi tot echipamentul necesar în deșert de către echipa VDR Truck Racing, care constă in doi șoferi, patru co-piloti și un echipaj tehnic de opt persoane.
Cel de-al 41-lea Raliu Dakar va avea loc în America de Sud. Spre deosebire de anii precedenți, în acest an va trece doar prin Peru. Raliul va începe cu o ceremonie de start pe data de 6 ianuarie 2019 și va dura 11 zile. Începând din Lima, raliul este format din 10 etape.Traseul ce va trece prin deserturile din Peru se va sfarsi in Lima pe data de 17 ianuarie.
Ford Trucks este unul dintre cei mai mari producători internaționali de camioane grele, din lume. Produc o gamă largă de vehicule, care include autotractoare, camioane de construcții și vehicule speciale, cu o greutate de peste 16 tone. Rezultatele dovedite ale calității, durabilității și eficienței vehiculelor utilitare Ford, stau la baza strategiei internaționale a produselor Ford.
Active Brake Assist 5: următoarea generație a sistemului de asistență pentru frânarea de urgență
Active Brake Assist 5 oferă șoferului suport în eventualitatea unei coliziuni față-spate sau a unei coliziuni cu o persoană care traversează prin fața autovehiculului, se îndreaptă spre acesta sau este pe aceeași bandă. Dacă este nevoie, sistemul Active Brake Assist 5 poate iniția automat frânarea maximă pentru a opri. În momentul de față, Active Brake Assist 5 funcționează cu ajutorul unui sistem de radar și camere. Astfel, sistemul poate monitoriza spațiul din fața autovehiculului mult mai ușor și poate reacționa mai eficient.
Toate sistemele de asistență pentru autovehiculele Mercedes-Benz funcționează tot timpul la capacitate maximă. Şoferului îi revine responsabilitatea cu privire la monitorizarea condițiilor de trafic și drum.
Conectivitate și operare intuitivă datorită Multimedia Cockpit și a numeroaselor caracteristici noi
Cu noul Actros, cu un Multimedia Cockpit complet actualizat, șoferii dispun de ușurință în utilizare și confort la citirea afișajelor. Două ecrane interactive reprezintă sursa centrală de informații din cadrul cockpit-ului digital din viitor. Aici pot fi vizualizate sistemele de asistență, precum și toate informațiile relevante pentru conducătorul auto. Conectivitatea devine realitate cu Actros: smartphone-urile pot fi conectate prin intermediul Apple CarPlay sau Android Auto. Aplicațiile ajută șoferii să își îndeplinească sarcinile de transport. Truck Data Centre conectează autovehiculul la cloud și asigură toate soluțiile de conectivitate. Monitorizarea în timp real a autovehiculului prin intermediul Fleetboard și a Mercedes-Benz Uptime aduce valoare adăugată antreprenorilor. Mai mult, șoferii se pot bucura acum de ușurință în utilizare, datorită noii telecomenzi, care face parte din dotările standard.
Pentru a sprijini conducătorii auto și pentru a consolida siguranța și confortul, Mercedes-Benz Trucks introduce conducerea semi-autonomă în producția de serie: noul Active Drive Assist poate frâna, accelera și vira. Sistemul oferă conducere semi-automată pentru toate intervalele de viteză.
Consumul de carburant pentru noul Actros a fost din nou redus, în comparație cu modelele anterioare, și astfel poate fi posibilă o economie de carburant de până la 3% pe autostrăzi și până la 5% pe drumuri rurale. Datorită MirrorCam și a noilor paravânturi, au fost implementate numeroase îmbunătățiri din punct de vedere aerodinamic. Predictive Powertrain Control (PPC), controlul inteligent de croazieră, este acum mult mai eficient și poate fi folosit și pe drumurile rurale, datorită datelor cartografice suplimentare. Mai mult, au fost implementate și diagramele de încărcare pe axe cu scopul de a economisi carburant.
Prima producție de serie cu MirrorCam, ce înlocuieşte oglinzile retrovizoare, pentru a spori siguranța și eficiența
Oglinzile principale și cele cu unghi larg au fost înlocuite pe noul Actros cu MirrorCam, ce face parte din dotările standard. MirrorCam aduce o îmbunătățire semnificativă în ceea ce privește aerodinamica, siguranța și manevrarea autovehiculului. Acest sistem asigură o imagine panoramică puternic îmbunătățită și cuprinde două camere montate la exteriorul autovehiculului și două ecrane de 15 inch pe stâlpii A din interiorul cabinei